In gesprek met Nicole Leeuw

Deze keer gingen we in gesprek met Nicole Leeuw, zij is accountmanager bij Stijlgenoten in Den Ham en al jaren lid van de Vastgoedrapportage Twente. We vroegen haar naar de samenwerkingen in de Vastgoedbranche, welke ontwikkelingen er spelen en de invloed die dit heeft op het werk van Stijlgenoten.

Stijlgenoten is een marketing- en communicatiebureau, dit lijkt op het eerste oog een “vreemde eend in de bijt” tussen alle Vastgoedbedrijven. Wat is de reden dat jullie lid zijn van de Vastgoedrapportage?
"Nou dat komt omdat de helft van onze werkzaamheden vastgoed gerelateerd zijn. Ooit is dit ontstaan doordat Erwin, de eigenaar, 25 jaar geleden goed contact had met Nijhuis Bouw. Dit was onze eerste “vastgoed” klant en toen is het balletje gaan rollen. Er volgden meerdere opdrachten uit de vastgoedbranche en inmiddels is dit een groot onderdeel van ons werk. Onze klanten zijn ontwikkelaars, makelaars en bouwers, niet alleen uit Twente maar uit het hele land. Dit zijn ook de partijen die lid zijn van de Vastgoedrapportage. Het is dus voor ons, en met name voor mij als accountmanager, belangrijk om deze contacten te onderhouden en om de ontwikkelingen in deze branche te volgen. Wij willen zichtbaar zijn, de mensen ontmoeten die bij ontwikkelingsplannen betrokken zijn en de informatie te krijgen uit de markt."

Kun je vertellen welke werkzaamheden jullie doen voor de vastgoedbranche? 
"We hebben jaren geleden een eigen marketingstrategie bedacht; Woonmens. Met dit modulaire systeem kan de ontwikkelaar of makelaar sneller en beter de juiste doelgroep bereiken voor zijn project. Ook helpt deze strategie om iets te gaan ontwikkelen waar de markt ook echt op zit te wachten. Waar vroeger weilanden volgebouwd werden met nieuwbouwwoningen is het nu belangrijk om eerst te onderzoeken waar de behoefte van de potentiële koper ligt. Wij willen een partner in ontwikkeling zijn voor partijen in de vastgoedbranche. Onze strategie Woonmens helpt hierbij. De strategie bestaat uit 6 stappen. Het voordeel van dit modulaire systeem is dat niet alle stappen doorlopen hoeven te worden om het gewenste projectresultaat te bereiken. De eerste stap is positioneren; wat kan er op een locatie, wat zijn de usp’s en wie zou er willen wonen? Vervolgens analyseren we de opgehaalde data en zetten de (online) campagnes scherp in vanuit de doelgroep. De data vormt voor de ontwikkelaar de input voor onder andere het bepalen van zijn definitieve verkoopprijs. Samen met de ontwikkelaar en betrokken makelaar kunnen we zo de ideale match maken met de koper. Door de aangeleverde data is dit heel goed onderbouwd. Met Woonmens structureren we de marketing en communicatie rondom een vastgoedproject. We verbeteren de doorlooptijd en helpen de ontwikkelaar zijn projectresultaat te optimaliseren."

Wij waren ook bij de gemeente Hof van Twente voor een interview en zij vertelden dat jullie ondersteuning bieden bij hun project. Werken jullie voornamelijk aan projecten in Twente? 
"We hebben inderdaad een enquête uitgezet voor het project "Op Stoom" van de gemeente Hof van Twente. Dit is een oude textielfabriek waar woningen maar ook andere functies gerealiseerd gaan worden. De projecten waar wij bij betrokken zijn door het hele land, uiteraard ook in Twente maar ook zeker daarbuiten. Bij dit project in Goor zijn wij al in een vroeg stadium betrokken, waar ook onze voorkeur naar uit gaat trouwens. Onze rol kan verschillen per project. We kijken steeds; wat is nodig om het project te optimaliseren. De ene keer kan dit met een relatief simpele website en de andere keer is er meer nodig om het project warm te houden bij de bevolking, zoals bijvoorbeeld het promoten van het gebied."

Werken jullie altijd volgens de strategie Woonmens of kunnen klanten ook bij jullie terecht voor bijvoorbeeld alleen het maken van een brochure?
"We doen ook nog steeds wel kleinere vastgoedprojecten waarbij we bijvoorbeeld gevraagd worden om een verkoopbrochure te maken. De klant bepaalt natuurlijk, soms hebben ze zelf al wat in hun hoofd. Als ik er echt van overtuigd ben dat we het beter kunnen doen door onze strategie toe te passen, dan geef ik dit natuurlijk wel aan. Hier ligt toch echt onze toegevoegde waarde. Wij gaan altijd voor kwalitatieve leads, de ontwikkelaar bereikt zo de mensen die er ook echt willen wonen; ambassadeurs voor het project!" 

Welke ontwikkelingen in de vastgoedbranche hebben voor jullie veel impact?
"Voor ons is dit vooral de digitale ontwikkeling. We zijn steeds vaker bezig met bijvoorbeeld het ondersteunen van een webinar voor de online verkoop. Ook merken we dat de manier van benaderen van klanten veranderd is; vroeger was men enthousiast te maken met een brief, tegenwoordig is de tijdsspanne van lezen zo kort. Hier moeten we wel op inspelen. We doen nu steeds meer met video, mooie foto’s en interviews met architecten om het gezicht achter de ontwikkelingen te laten zien. Alles om de aandacht van de consument vast te houden!"

Bekijk hier de animatie over Woonmens.